Welcome to My Blog!

#sekadarblogpicisan
Follow Me

cerita tunang...la~



By  zeanaaima     2:27 AM     

Sebab dah lama tak up date…kali nie entry aku agak panjang…selamat membaca…

Semua orang bising tarikh 080808…
Semua orang bising tarikh 20082008…

Tapi…

Aku dengan keluarga aku bising pada tarikh 16 08 08…

Sebab hari itu hari pertunangan kakak aku (kak g) yang tersayang…kakak sulung…bermakna, inilah kali pertama kami terima kunjungan rombongan meminang…kalau renung balik…alahai lucu pulak…

Apa taknya…

Kalau orang nak meminang, paling2 kurang pun adalah dalam 10 orang ke kan yang mai meminang…tapi kak g aku punye…korang taw berapa orang ?

3 orang…

Bakal mak mentua kak g aku
Bakal bapak mentua kak g aku
Bakal adik ipar kak g aku

(bakal abang ipar aku tak dtg sebab sedang baja kat Syiria)

Ki3…

Kali ini aku balik kampong dengan rasa bersyukur yang teramat sangat. Sebab kan sekarang aku dah keje, walaupun juz praktikal aku komited ngan keje aku. Aku mintak cuti dengan bos aku. 3 hari aku intai bos aku. Nak tengok mood dia macam mana. Kalau salah time aku mintak mampos r nak dapat cuti. Masa tu kat ofis sangat tegang sebab sume repoter kalut pasal kes ‘anuar n the crew’. Bila dah agak2 okey, aku pn mtak cuti. Asalnya nak mintak cuti 4 hingga 5 hari.

Bos: ada apa ?

Aku : mmmm…bos saya nak mintak cuti…

Bos: kenapa ?

Aku : kakak saya nak tunang…

Bos: ooo…bukan awak yang tunang ?

Bos: barape hari awak nak cuti ?

Aku : 4 ke 5 hari…

Bos : apa ?

Aku : 3 hari !!!

Bos : okey…

Adus !!! menyesal aku mintak cuti kejap…senang jek dia nak luluskan…hari itu aku buat keja dengan senyuman yang paling manis…

Aku kasitaw kak g suh dia beli tiket bas nak balik kampong…ye pun pergilah…pastu aku dikejutkan dengan tiket bas sudah habis. Ada sehari awal dari tarikh cuti yang aku mintak. Nak tak nak aku terpaksa mintak lagi cuti sehari…tapi bos tak bagi…dia cakap kalau ada orang cover time aku cuti taka pa, aku boleh cuti. Masalahnya kawan aku tak nak tolong aku. Sedihnya rasa.

Sebetulnya aku tak boleh salahkan dia atau sapa2. takkan lah sebab aku nak balik kampong aku kena korbankan masa cuti orang lain. Aku faham. Cuma agak terkilan sebab aku balik kampong bukan saja2. bukan nak melepas rindu pada pakwe ke hape ke…aku balik sebab darah daging aku nak sahut seruan. Semestinya kak g mahu aku sebagai adik ada bersama- sama saat dia neves dan gembira sebab dah nak ditunangkan…nanti time aku pun aku nak dia ada disisi aku…pegang tangan aku bila aku seram sejuk....

Yang buatkan aku makin sedih…ade pulak org xcaye tiket bas dah habis…korang pernah pergi hentian putra malam2 ? tiap2 malam penuh org nak balik pantai timur. Dan aku xheran kalau tiket habis. Dan sejak aku duk KL nie, aku xpernah tipu sape2 ttg tiket bas habis. Kalau tiket habis, aku ckp tiket habis. Bukan aku yg nak berdolak dalik pasal bila nak balik kampong atau bila aku nak mai KL balik. Aku xsuke buat suprise…kalau orang tanya aku jawab…xde nak sembunyik2…itu bukan aku !!!

Aku nekad aku nak ponteng kerja. Ikhtiar yang terakhir aku. Mintak cara baik ngan bos dah…mtak tolong kawan dah…tapi sumenya xjalan. Hari tu aku g kerja dengan muka monyok sebab aku takut aku kantoi ponteng kerja sebab bos dah taw aku nak balik kampong awal.

Selalunya enior aku tak ajak kalau nak g esemen. Sebab aku yang mintak nak ikut kalau dia nak g esemen. Tapi hari tu, tengah aku xde mood nak keje…xde mood nak g esemen…tibe2…

Sm : emma, nak ikut saya g esemen ?

Aku : hah …….(lama aku senyap) boleh jugak…

Sm : call time pukul 11.30 ye…

Aku : esemen ape sm ?

Sm : ngaji

Oooo…sebab tu ajak aku !!!

Nanti cite esemen ni aku cite len kali…

Balik dr esemen, aku selisih dengan bos. Aku larikan mata aku sebab aku rasa mcm dia tahu jek aku nak ponteng esok.

Bos: macamana dengan esok ?

Aku : mmmmm xtaw ag…

Bos : dah mtak tlg kawan awk ?

Aku : dah…dia tak boleh tlg…

Bos: okey…awk boleh cuti esok…

Hah !!!!! hureyyyyyy…esok aku xyah ponteng !!! aku balik secara halal…lepas pada tu aku mula bersemangat nak buat news…senyum jek manjang…

Habis cite psal nak mintak cuti. e3

Okey…cite psal tunang kak g lak…

Kak g kate majlis tunang ye ni sesangat lah simple…sebab bakal keluarga mentua kak g nie sgt2 low profile…bg mereka ikatan tunang nix yah besar2 sbb benda xpasti lagi…xpayah nak berhabis buat majlis nie. Mereka akan dtg bawak 3 hantaran. Dan kalau boleh, mereka tak nak keluarga kami balas pun.

Selepas berbincang, atuk dan nenek aku tetap jugak nak balas hantaran tu…korang taw…kalut nya tuhan saja yang tahu. Kak g nak tunang hari sabtu. Pagi sabtu tu baru ma dan abah aku sibuk g beli cincin utk bakal abang ipar aku. ekeke


Kami adik badik kat uma pulak sibuk kemas umah. Ye lah, semua adik badik aku g blaja jauh. Aku ngan kak g KL...ayu kat pahang...eka kat kedah...tgal adik bongsu aku yg baru 8 tahun tu...jadik umah aku macam kapal yang dah betul2 bersedia nk berlayar dah. E3...abah sah2 sibuk keje. Ma pulak ade kantin jauh dr umah...20km dr uma. Kuar subuh...balik uma lewat petang. Letih tido. xnyempat2 nk kemas umah.

Kami mmg xsedia apa- apa untuk hantaran. Tibe2 dalam pkul 4 petang, kak g aku bukak laptop n tjuk gambar tunang kawan ye. Terekjut beruk aku. Aku tak tahu pun kalau nak tunang kena ada hantaran yg kena hias dengan ropol2....reben...bunga...yang sewaktu dengannya.

Aku pun....stat motor...naik selajunya g bandar jerteh. Aku ngan kak g aku. Nasib baik kedai tu tak tutup lagi. Aku beli barang2 untuk 3 hantaran.

Balik uma.

Mak sedara aku sampai. Dia pulak bising2...

Che do : pihak laki bawak bape hantaran ?

Kak g : 3

Che do : eh, kalau laki bawak 3, pompuan kena balas 5...

Aku pun.....stat motor....naik selajunya sekali lagi g bandar jerteh...masa tu dah pukul 6...nasib baik kedai tu bukak lagi...kus smangat...

Masa tu kalut sangat, semua orang marah2 kat kak g. Mula2 kak g okey. Tapi dari pagi ada je yang tak kena. Sehingga satu saat, kak g nanges atas motor. Time aku bawak motor tu. Aku langsung tak sedar dia nanges...bila sampai kedai kek, aku tengok mata ngan hidung dia merah...kesian dia...

Bukan salah dia. Dia tak ada pengalaman. Kami pun xde pengalaman nak tunang2 nie. Memang zero. Kak g sibuk wat tesis MA ye...mmg xsempat nk research2 nie...aku lak bizi ngan praktikal aku n aku x terfikir pn bertunang kena macam nie.

Lepas siap beli barang tu, aku ngan kak g aku naik motor ag p beli kek...nasib baik kek ada lagi...n disebabkan kek tu kami tak tempah, jadi kek tu so slumber...kalau orang lain, mesti dia tulis

“selamat bertunang”...tapi kak g aku nak tulis “Dengan nama-Mu”...

Sampai umah aku terus bersila buat hiasan untuk hantaran kak g. Tibe2 jadi pro plak...macam biase lak buat brg2 hantaran nie...tgh2 wat, nenek aku mai duduk tepi aku. Dah nama orang tua. Dari sentuhan pertama aku, dia membebel xhenti2...mulut dia senyap sebaik saja aku siap wat hantaran tu. Kowang tw siap kol bpe ? 8 mlm...
tapikan...sumpah hantaran tu mmg secikai yang mmpu kmi buat...aku nekad, time kak g nak kawin nanti aku akan buat sehabis grand aku boleh...hanya untuk kakak aku...hu3...

kain pasang untuk bakal abang ipar aku...


aku gadoh ngan kak g aku sebab dia berkeras nak guna 2 warna nie...merah + kunig...xpelik ke ?



nie mak sdare aku yg buat...dia baru sampai dr bandar Kuala Terengganu xsempat duduk trus gubah sirih nie...ye janji time kak g nak kawin ye nak buat yg okey2 punye...cayalah ma...


cincin belah rotan...ntah...aku agak jek...ekekeke..



ni himpunan hantaran kedua2 belah pihak...sikit jek...


sempat jugak ter'snap' gambar yang sungguh mencuit hati aku...aku suka gk gambar ni...nostalgia bawak ke mati tooo...bukan senang nk candid nie...


comelnye...geram aku nak peluk...gigit2...eeee..


Tgu punya tgu...pihak laki xsampai lagi...sume org membebel kat kak g aku...kak g aku senyap je...mulut dia tak habis berselawat...las2 dia tak tahan, dalam bilik dia nanges skali lagi...kesian aku tgk dia. Hari bahagia sepatutnya kena gembira. Kalau nanges pun sbb gembira. Tapi nanges sedih...aku tgk dia n kate...

“dah2 lah kak g...kita doakan famili ye cepat sampai...”

Laju air mata kak g mengalir....sebak aku tgk...

Tgu punya tgu...pukul 11 malam mereka sampai...pernah dibuat orang tak ? mai meminang pukul 11 malam ? mereka mai dari negeri sembilan. Sebab hujan lebat, mereka sampai lewat...



lagi gambar hantaran yang terlibat dengan perarakan pada malam gala itu...



tengok, kek dr pihak laki...malu pulak lw igt kek dr kami...e3...


Lepas orang2 tua berbincang, tibalah acara sarung cincin. Aku pun kalut lah hangkat kamera aku...saat sarung cincin tu aku tekan lah punat kamera tu...

Cis !!! bateri habis !!! boleh pulak time nie ye nak habis bateri !!!

Nak tak nak amek gambar dengan kamera fon jek la...so blur !!!
Maka tamat lah sudah majlis tunang kak g aku...sungguh dramatik...

Esoknya aku teru balik kL sebab lusa keje...hu3...

About zeanaaima

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas euismod diam at commodo sagittis. Nam id molestie velit. Nunc id nisl tristique, dapibus tellus quis, dictum metus. Pellentesque id imperdiet est.

5 comments:

Anonymous said...

tahniah untuk akak awak..

awak pulak bile?

NONIE AZIZ said...

humagaihhh...pukul 11.30 malam baru sampai rombongannya...memang patut pun kakak emma nangih...apapun tahniah!!!

zeanaaima said...

aeropama...ki3...time kasih...kak g tgh gumbira le lani...

sy ????

muahahaha...tgu org msuk mintak lew...krkrkrkr...


mamarisya....tu r...11.30 mlm bru mai...mane xnangeh member tu...kn ???

cendawanintim said...

ponteng keje syiok dik...hiks

turn awak bila plak nih?

zeanaaima said...

tu r...bile ntah turn sy...

akak tlg rekemen kn le...

ade adik ke...abg sdare ke...sepupu spapat ke...muahahaha...

p/s: akk pena ponteng ke? ki3...


Contact Form

Name

Email *

Message *

Translate

Tanda Cinta...

Lilypie Pregnancy tickers