Welcome to My Blog!

#sekadarblogpicisan
Follow Me

kisah tom yam~



By  zeanaaima     1:49 AM     
nak tahu satu rahsia tak ?

tiap kali bulan puasa...ma akan masak tom yam sebanyak 60 kali...maknanye 30 kali masa bersahur dan 30 kali masa berbuka...kasian kat ma masak lauk yang sama tiap- tiap hari....tapi ape nak buat...kalau tak ada tom yam, anak- anak dia tak lalu makan...kalau sehari ma tak masak tom yam, kami adik badik berbuka pose sambil muncung2...pastu makan pulak tu tak tambah2...lauk- lauk lain juz makan untuk ambil hati ma ngan abah...lepas itu, ma serik...dia akan pastikan tiap kali dia masak, tom yam mesti ada...

pernah satu hari abah paksa kami makan gulai kuning ikan ape ntah...kami cubit2 jek...sampai abah kate...

"aku tak akan beli lagi ikan ni..."

ape nak buat...tak tahu kenapa...tom yam ma adalah pembuka selera kami...dan aku sendiri tak payah fikir2 nak bukak pose ngan lauk ape...juz fikir tom yam ada, aku tak kisah...aku tak pedulik ngan lauk lain. dari satu sudut, ma ngan abah tak payah pening kepala nak penuhi permintaan 5 orang anak kan ? cuba bayang, kalau anak pertama nak makan masak lemak cili padi...anak kedua nak makan kfc..anak ketiga nak makan gulai asam kepala ikan...n bla bla bla...hah ! tak ke pening nanti ma aku nk masak sume tu...tapi bila kami suka makan tom yam ma, ma juz buat satu lauk jek...kn ? yang lain2 cam kuih muih ke...beli jek kat bazaar ramadhan...kn ? sungguh mudah menjadi ma kepada kami 5 beradik...

yang aku tak faham...ahli keluarga kami nie...MasyaAllah...hebatnye selera makan...sepenuh2 pinggan makanan kat meja...kami sentiasa makan habis...dan xpernah x abis...tapi dengan syarat la...tom yam mesti ada...aku sebenarnya tak pernah perasan perkara ni, tapi satu hari abah yang ask kami lepas bukak puase...

"kenape anak beranak kita nie makan x pernah x abih ? maaaaakan je..."

lepas tu baru aku adik badik gelak2...mcmane bdn nk kuyus? muahahaha...tapi kan....

itu dulu...hu3~

lani bila dah duduk jauh2...aku dah xboleh berbuka puasa dengan tom yam ma...kalau abah kol...aku mesti tanya ...

"bah...ma wat tom yam x ?"

tiap2 hari abah akan ke bazaar ramadhan untuk beli kuih. masa tu kami duk landing depan tv...tgk orang buat kuih raya...

abah pakai baju...pakai seluar...dia jalan lalu depan kami tanpa cakap sepatah haram...sampai je betul2 depan pintu besar...dia akan toleh kebelakang dan kate...

"kak g nak ape? kak ema nak ape? kak ayu nak ape? eka nak ape ?"

itulah...dialong abah...xpernah berubah...sungguh...begitulah..pastu kami manje2 berebut2 nk gtw nk mkn kuih ape...tapi...

itu dulu...hu3~

hari tu aku nanges...sebab abah mesej...masa tu aku tgh duk dalam class 'directing'...tibe2 ade mesej masuk...aku bukak...aku diam seribu bahasa...

"kak g nak ape? kak ema nak ape? kak ayu nak ape? eka nak ape ?"

mesej abah...aku keluar kelas masuk tandas...kat situ aku nanges semahunya...segala perilaku abah...tingkah laku abah terbayang2 kat mate aku mase tu...masa tu aku tersangat2 insaf...kalaulah abah tiada disisi aku...tiada di sisi kami sekeluarga...ahhh...aku tak sanggup...

Ya Allah...panjangkanlah umur ma dan abah...kami sekeluarga...amin...

About zeanaaima

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas euismod diam at commodo sagittis. Nam id molestie velit. Nunc id nisl tristique, dapibus tellus quis, dictum metus. Pellentesque id imperdiet est.

9 comments:

Anonymous said...

anak dia tak reti nak masak tomyam ka? belajar la masak tomyam. boleh masak sendiri hari2 pastu kasi sket kat saya. hu3

Ezad said...

bersyukur dengan apa yg ada...

tom yam pun tom yam laaa..

:)

Mak Su said...

mak aaaiiiii? betul ker? tomyam?

(pinsannnnn)

DYLA said...

adoiii... hari2 mkn tom yam ker? mesti sdap sgt tue....

zeanaaima said...

aeropama...


anak dia reti buat tom yam tu...tp still xsame ngan air tgn ma dia...ms nie la nk maje2 kn ? krkrkrkrkr...

ezad...

tu r...kena bersyukur dengan apa yang ada...hari ni masuk hari kesembilan bersahur dengan tom yam jugak...tp maggie tom yam...hu3~ sedey...

mak su...

nasib baik la ma xpenah lagi pingsan time wat tom yam nie...ki3...

dyla...

tom yam ma pelik...len dr yg len...tom yam dia ade sawi...mane ade org wat tom yam masuk sawi ??? kn ? kn ? tapi besh gilew !!!

A.H.A.D said...

bg la resipi tomyam ma tu...mcm sodap jer sampai xle miss..tp yg yo nye den bkn peminat tomyam..tp mane tau kan kot jd minat dgn resipi tomyam ma hehehe...

zeanaaima said...

gee ryder....

hah ?
xske mkn tom yam ???
rugi...ilang satu nikmat makanan sedap dalam dunia...

p/s: resipinya mcm biase jek...
air tgn tu...mmmm ade resipi ke ??? kompius...

Anonymous said...

ermmm entry yg mnarik... hantu tomyam ekk hehehe. tapi itulah; mungkin sebaris ayat yg diluahkan ayahanda memberi seribu makna. yang paling utama; dia kesepian teringatkan anak anak di rantauan...

salam ramadhan !

zeanaaima said...

abanglong...

jgn ckp cengitu...sedih...hu3...


Contact Form

Name

Email *

Message *

Translate

Tanda Cinta...

Lilypie Pregnancy tickers